Elementy piezoelektryczne działają o wiele szybciej od cewek elektromagnetycznych, co umożliwia podzielenie wtryskiwanej dawki paliwa na kilka porcji.
Wtryskiwacze piezoelektryczne są w stanie realizować, nawet siedem następujących po sobie wtrysków paliwa co ma wpływ na ilość spalanego paliwa oraz emisję spalin.
Paliwo wtryśnięte do cylindra pod koniec procesu spalania powoduje bowiem dopalanie cząsteczek sadzy, a w układach wydechowych z filtrem cząstek stałych FAP, DPF podnosi temperaturę splin, co sprzyja samooczyszczeniu się filtra. Odkryty pod koniec XIX wieku efekt piezoelektryczny polega na bardzo szybkiej, trwającej kilka milisekund, zmianie zewnętrznych wymiarów kryształu kwarcu (lub innej substancji zaliczanej do grupy materiałów piezoelektrycznych) pod wpływem przyłożonego z zewnątrz ładunku elektrycznego.
Rozładowanie napięcia elektrycznego sprawia, że kryształ wraca do swoich pierwotnych wymiarów. To właśnie zjawisko jest wykorzystywane we wtryskiwaczach do otwierania wypływu paliwa. Element piezoelektryczny złożony z ponad stu warstw kryształów wydłuża się łącznie o cztery setne milimetra, co wystarcza do precyzyjnego otwierania i zamykania zaworu wtryskiwacza.